חדשות

מודל אוניברסלי להתפתחות האלצהיימר במוח ב-4 תבניות שונות

מחקר שפורסם לאחרונה ב-NATURE גילה כי חלבון הטאו המזורחן אחראי להבדלים בתסמיני החולים ולהתפתחות המחלה - כל תבנית מתחילה באזור אנטומי אחר במוח ומתפשטת במסלול שונה

אלצהיימר. צילום אילוסטרציה

דמנציה היא אחת הסיבות המובילות למוגבלות ולתמותה בעולם המערבי, ומחלת אלצהיימר היא הסיבה הנפוצה ביותר לדמנציה. המהלך הקלאסי של המחלה כולל הופעה של הפרעות בזיכרון המחמירות באיטיות במשך הזמן, ובהמשך הופעת תסמינים קוגניטיביים נוספים כמו הפרעות בדיבור, בראייה ובהתנהגות. עם זאת, עשוי להיות שוני ניכר בין החולים מבחינת התסמינים והתלונות. למשל, יש חולים המתלוננים על הפרעות בתפקודי הראייה או הדיבור ללא ירידה בזיכרון.

מבחינתה פתולוגית, אלצהיימר מוגדרת על ידי דלדול רקמת המוח ושקיעה מתקדמת של החלבונים עמילואיד-ביתא וטאו מזורחן. אולם, הגדרה זו לא מסבירה את השוני בתסמינים בין החולים ואיננה שימושית מבחינה קלינית.

מאמר שפורסם בחודש שעבר בכתב העת Nature Medicine על ידי חוקרים ממרכזים רפואיים מובילים בעולם, דיווח על מודל חדשני להתפשטות המוחית של משקעי טאו מוזרחן המשפר באופן משמעותי את ההבנה לגבי התפתחות המחלה.

המודל פותח בעזרת סריקות מוח חדישות הנקראות Tau-PET. סריקות אלו מדגימות את שקיעת חלבון הטאו המזורחן ואת חומרת המשקעים באזורי המוח השונים. במאמר ניתחו החוקרים את הסריקות בסיוע תוכנת בינה מלאכותית מתקדמת הנקראת SUSTAIN או Subtype and stage inference. המערכת השתמשה בסריקות מ-1,700 חולי אלצהיימר כדי לייצר רצף של התפשטות משקעי הטאו המזורחן, ובכך הבחינה בארבע תבניות שונות של המחלה. כל תבנית מתחילה באזור אנטומי אחר במוח ומתפשטת במסלול שונה.

בנוסף, החוקרים השוו בין מאפיינים שונים של הנבדקים בכל תבנית, למשל גיל התחלת מחלה, תוצאות מבחנים קוגניטיביים ואחרים. ההשוואה הראתה שוני ניכר בין התבניות בכמה מאפיינים. למשל, תבנית אחת, שבה שקיעת טאו מזורחן מתחילה בצידה השמאלי של קליפת המוח הרקתית (טמפורלית), התאפיינה בהפרעה מוקדמת ביכולת שליפת מילים והבנת השיח. לעומת זאת, תבנית שבה משקעי טאו מזורחן מתחילים באזורים פנימיים של המוח, באזור הקרוי המערכת הלימבית (Limbic), התאפיינה במחלה שמתבטאת קודם כל בהפרעת זיכרון בולטת.

החוקרים עקבו במשך כשנתיים אחרי כ-700 חולים מבחינה קלינית והדמייתית. במעקב התגלה כי הנבדקים נשארים באותה תבנית במשך זמן. כמו כן, קיים קשר בין התבנית שזוהתה בסריקה הראשונית לבין קצב התקדמות התסמינים. כלומר, ניתן לחזות את מהלך המחלה על סמך סריקת המוח הראשונית.

ממצאי המחקר מהווים פריצת דרך מבחינת הבנת מחלת האלצהיימר. המחקר הנוכחי מציג מודל אוניברסלי להתפשטות המחלה במוח בארבע תבניות שונות. המחקר גם מציע שתוצאות סריקת מוח אחת יכולה לנבא את מסלול התפשטות המחלה, חומרת התסמינים וקצב ההתקדמות שלה.

יש כמה דרכים למדוד את ריכוזי הטאו המזורחן, כולל בדיקה מולקולרית בנוזל חוט השדרה, ולאחרונה גם בדיקת דם. אולם, בבדיקות אלו חסר נתון חשוב - מיקום משקעי הטאו במוח. נתון זה חיוני לאבחון התבנית של המחלה ולניבוי קצב ההתקדמות שלה. בכך המחקר מצביע על חשיבות סריקות מוח מתקדמות מסוג Tau-PET בשימוש קליני ומחקרי תרופות.

תוצאות המחקר מעודדות בכך שהן תומכות בחשיבותם של משקעי טאו מזורחן כגורמים לנזק מוחי ולתסמיני המחלה. עד לאחרונה התרכזו מחקרים של חברות תרופות בניקוי המוח ממשקעי חלבון אחר, הנפוץ במחלת האלצהיימר - עמילואיד-ביתא. מחקרים רבים הצליחו לפנות חלבון זה, אך המשתתפים בניסוי לא השתפרו מבחינה קוגניטיבית.

המחקר הנוכחי מחזק את ההשערה שיש לפנות משקעי טאו מזורחן מהמוח כחלק מהטיפול באלצהיימר, וגם מציע דרך לנטר את הצלחת הטיפול בעזרת סריקת Tau-PET. תרופות המפנות משקעי טאו נמצאות כעת בשימוש מחקרי בלבד, ודור שני של תרופות נמצא בפיתוח ובקרוב יעבור לניסויים ראשונים בבני אדם.

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  דמנציה,  מחקר,  ד"ר אופיר קרת,  פרופ' איתן אוריאל,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
15.06.2021, 11:28

למה בהארץ זה התפרסם במאי ופה ביוני?