COVID-19 עולמי

זן הנגיף אומיקרון בראי המומחים – הממצאים מעוררים דאגה

אל מול החוקרים שלא מתרגשים מהופעתו של הוריאנט החדש, יש גם מי שמתריעים: מדובר בוריאנט בעייתי עם יכולת התחמקות גבוהה מהמערכת החיסונית, שעלול להדביק במהירות ולהחליף את זן הדלתא

פרופ' סיריל כהן, ראש המעבדה לאימונותרפיה באוניברסיטת בר אילן. "רבים מהוריאנטים החדשים שנוצרים כתוצאה משכפול הנגיף נעלמים"

כיצד רואים חוקרים בתחום הוירולוגיה ומתחומים אחרים את הזן החדש של נגיף הקורונה, אומיקרון? הדעה הרווחת בשלב זה: "הממצאים לגביו מעוררים דאגה". דיווחים ראשונים של מדענים על הנגיף פורסמו בסדרת ציוצים בטוויטר וכן באתר שבו מתפרסמים נתונים בטרם עברו ביקורת עמיתים.

הוירולוג ד"ר תום פיקוק, מאוניברסיטת "אימפריאל" בלונדון, כתב בסדרת הציוצים שלו: "הכמות הגבוהה להפליא של המוטציות שנתגלו בזן החדש מצביעה על כך שהוא צריך לעורר דאגה אמיתית". למרות זאת, סייג במעט את דבריו: "יכול להיות שזה בסך הכל מקבץ מוזר וגדול של מוטציות שלא יעבור לתאים אחרים בגוף. אני מקווה שזה המקרה". ד"ר פיקוק פרסם כל זאת באתר שיתוף מידע בין חוקרים בנושאי הגנום (Genome-sharing) וכן בטוויטר.

ד"ר מירה צ'אנד, בכירה בסוכנות לביטחון ובריאות בבריטניה, צייינה כי "כיוון שטבעם של נגיפים לעבור מוטציות לעתים קרובות, אין זה יוצא דופן שיופיעו סטים חדשים של מוטציות, גם במקרים בודדים. כל מוטציה שנראה כי היא יכולה להתפשט במהירות – מטופלת".

פרופ' ראבי גופטה, מומחה במיקרוביולוגיה קלינית באוניברסיטת קיימברידג', הוסיף: "במעבדה שלי התגלה ששתיים מהמוטציות של זן הנגיף החדש הגבירו את הזיהום בנשאים והפחיתו את היכולת לזהות נוגדנים. בהחלט מדובר בחשש רציני בהתבסס על המוטציות. עם זאת, תכונה מרכזית של הנגיף, שאיננה ידועה עד כה, היא יכולת ההתפשטות שלו. 'בריחה חיסונית' היא רק חלק מהתמונה של מה שעלול לקרות".

פרופ' פרנסואה בלוקס, מומחה צרפתי לגנטיקה, אמר: "מספרן הרב של המוטציות בגירסה הנוכחית, במיוחד כשהן מרוכזות במקום אחד בנגיף, מעיד שייתכן שהזן הזה התפתח במהלך זיהום כרוני של אדם עם מערכת חיסונית מוחלשת, אולי אפילו בחולה איידס לא מטופל. קשה לחזות בשלב הזה עד כמה הזן הזה יכול להיות מידבק. צריך לעקוב אחריו ולנתח מקרוב את כל הממצאים, אבל להערכתי, אין סיבה לדאוג יותר מדי, אלא אם כן נגלה שיתחיל להתפשט בתדירות גבוה בעתיד הקרוב".

נכון לאמש גם דווח כי קצב ההדבקה בנגיף במדינות אפריקה הדרומית עמד עד תחילת נובמבר, לפני שהזן החדש נתגלה שם, על כ-200 מקרי קורונה חדשים ביום, אבל מאז 13 בנובמבר כבר עלה ליותר מ-2,600 ומקדם ההדבקה באותן מדינות זינק ל-2.9.

פרופ' סיריל כהן, ראש המעבדה לאימונותרפיה באוניברסיטת בר אילן, הסביר: "רבים מהוריאנטים החדשים שנוצרים כתוצאה משכפול הנגיף נעלמים או עולים בהתפרצות נקודתית ואז יורדים בחזרה. אנחנו כחוקרים עוקבים אחרי שלושה מצבים: כאשר הוריאנט מתחיל להתפשט באוכלוסיה, כאשר הוא גורם למחלה קשה וכאשר הוא מפגין יכולת לחמוק מהמערכת החיסונית". הוא הוסיף: "לא תמיד טווח השינויים שהנגיף עובר, המוטציות, פועל לטובת הנגיף. שינויים קיצוניים ורבים מדי גורמים לו לאבד את התכונות המקוריות שלו. עד כה דלתא וגם תת סוג שלו ואחרים הוא הדומיננטי ביותר. הדלתא הביס את כל השאר".

בהקשר ליכולת ההתחמקות, אמר פרופ' תומר הרץ מהמחלקה למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה באוניברסיטת בן גוריון, לכתב "הארץ", עידו אפרתי: "ככל הנראה הזן הזה בעל יכולת התחמקות מהמערכת החיסונית וגם בעל יכולת הדבקה מוגברת. אם יתפשט במהירות להרבה מקומות בעולם, הוא עשוי להחליף את זן הדלתא. בשלב זה אין עדויות שגרם במדינות אפריקה למחלה קשה יותר לעומת אלה שחלו כשנדבקו בזנים קודמים"

פרופ' גדעון שרייבר מהמחלקה למדעים ביו-מולקולריים במכון ויצמן, שהוביל מחקר עליו דווח באוגוסט ב-Nature Microbiology ונועד לבחון תרופה לקורונה: "יחד עם עמיתי ב-NIH עשינו סימולציה של הנגיף, במבחנה. ביצענו ניתוח מדוקדק של השינויים הגנטיים ועוצמת החבירה של הנגיף לקולטן ACE2 – חלבון במעטפת תאי הגוף. בתנאי מעבדה ראינו כיצד הנגיף מייצר את התהליך האבולוציוני שלו. כבר אז כתבנו במאמר שקיים חשש שבעתיד יופיע וריאנט עם שילוב בעייתי של מוטציות. השילוב הזה אכן הופיע ב-B.1.1529, האומיקרון".

נושאים קשורים:  אומיקרון,  וריאנט אפריקאי,  פרופ' סיריל כהן,  פרופ' תומר הרץ,  וריאנטים,  19-COVID,  קורונה,  חדשות
תגובות
28.11.2021, 22:23

עושה רושם שנגיף הקורונה ישאר איתנו לנצח..השאלה החשובה אם תמצא תרופה לנגיף זה.?